Pomysły na ćwiczenia i zadania ogólnogeograficzne dla przedszkolaków i uczniów klas I-III
Globus
Obejrzycie globus (najlepiej, żeby był więcej niż jeden, tak aby każde dziecko mogło go dokładnie
obejrzeć. Jeśli dysponujesz globusami z mapą fizyczną i mapą polityczną, weź obydwa). Pozwól
dzieciom zadawać pytania i zaspakajać swoją ciekawość. Kiedy już spostrzeżenia i pytania
będą się wyczerpywać, porozmawiaj z dziećmi o kształcie ziemi, o tym, co widać na globusie
(wody i lądy), wyjaśnij, że największe lądy nazywamy kontynentami.
Kontynenty
Poproś, aby dzieci policzyły kontynenty, wymieńcie ich nazwy. Wydrukuj mapki konturowe świata
formatu A3. Na każdej mapie pokoloruj tylko jeden kontynent i podpisz go dużymi literami.
Uwaga, do każdego kontynentu użyj innego koloru i posługuj się zawsze tym samym kolorem
w połączeniu z danym kontynentem, np. Azja zawsze ma kolor zielony – ułatwi to dzieciom zapamiętywanie.
Do pomocy w kolorowaniu możesz zaangażować dzieci.
Do każdego kontynentu możesz przyporządkować jedno charakterystyczne zwierzę, np. Australia
– kangur, Afryka – żyrafa, Ameryka Północna – skunks, Ameryka Południowa – leniwiec,
Europa – sarna, Azja – panda lub jak, ewentualnie również pingwin do Antarktydy. Przygotuj ilustracje
tych zwierząt i umieść na odpowiednich kontynentach, porozmawiajcie na ich temat, tak
aby dzieciom na dobre zapadło w pamięć ich powiązanie z danym lądem. Dzięki temu dziecko
widząc kontynent ze skunksem od razu skojarzy go z Ameryką Południową.
Nawet jeśli mówisz o jednym kontynencie, posługuj się (przynajmniej na początku) mapą całego
świata z wyróżnionym kolorystycznie kontynentem. Dzieci na początku nie będą rozpoznawać
kształtu kontynentu ani jego położenia na kuli ziemskiej, więc kontynenty powinny pojawiać się
w kontekście całego świata.
Zaproponuj dzieciom zabawę w podróże po świecie. Rozwieś przygotowane wcześniej mapki
w kilku miejscach sali. Zadaniem dzieci będzie dobiegnięcie do kontynentu, którego nazwę wypowiesz.
Po kilku rundach, kiedy dzieci zapamiętają położenie map, możesz zmienić ich układ.
W kolejnych etapach możesz wywiesić mapy bez podpisów i bez rysunków zwierząt. Kiedy zauważysz,
że dzieci dobrze rozpoznają już kształt kontynentów, do zabawy wykorzystaj mapy
z kontynentami zamalowanymi tym samym kolorem.
Przygotuj dużą mapę konturową kontynentów (kontynenty przynajmniej w pierwszym etapie
powinny mieć ustalone wcześniej kolory) oraz zestaw podpisów – nazw kontynentów na małych
karteczkach. Zadaniem dzieci będzie dopasowywanie podpisów do kontynentu. Na odwrocie
podpisów możesz narysować kropkę w tym samym kolorze, którym pokolorowany jest kontynent.
Dzięki temu dzieci same będą mogły sprawdzić poprawność wykonania zadania. Dla
przedszkolaków możesz przygotować podpis wraz z rysunkiem charakterystycznego zwierzęcia.
Zamiast jednej dużej mapy możesz przygotować taki zestaw (mapa + podpisy) dla każdego
dziecka, dzieci same mogą pokolorować według klucza swoje mapy.
Państwa i kontynenty
Na jakim kontynencie znajduje się Polska? Znajdźcie Europę na globusie. Jeśli na globusie nie
ma granic krajów, przygotuj wcześniej wycięty z papieru odpowiedniej wielkości kształt Polski
i przyłóż w odpowiednim miejscu globusa. Wyjaśnij, że na każdym kontynencie jest wiele krajów.
Poproś, aby dzieci wymieniały nazwy znanych im krajów, a ty mów, na jakim znajdują się
kontynencie. Możesz powiedzieć, że każdy kontynent to rodzaj puzzli składających się z wielu
krajów. Jeśli dysponujesz takimi puzzlami, przynieś je na lekcję (możesz też wykonać je tnąc
nożyczkami mapę polityczną któregoś kontynentu wzdłuż granic państw).
Bieguny i równik
Poproś, aby dzieci przyjrzały się „czubkom” globusa, dolnemu i górnemu. To bieguny, południowy
i północny. Poproś, aby teraz dzieci znalazły najszersze miejsce na kuli ziemskiej. Wyjaśnij,
że to miejsce to równik, jest on zaznaczony na globusie linią. W tym miejscu Ziemia jest najszersza
i ma ponad 40 tysięcy kilometrów, co oznacza, że gdyby wzdłuż całego równika była
droga, którą jechalibyśmy bez przerwy z prędkością 100 km/h, to na jedno okrążenie potrzebowalibyśmy
prawie 17 dni, bez najkrótszego nawet postoju.
Mapki (bardzo uproszczone) stref klimatycznych
(Na potrzeby zajęć, ze względu na wiek dzieci i konieczność znacznego uproszczenia wiedzy,
dzielimy świat według stref oświetlenia ziemi, a nie stref klimatycznych.)
Wydrukuj mapki konturowe świata formatu A3 lub jedną dużą dla całej grupy oraz przygotuj
zestaw symboli pogodowych (mogą to być wydrukowane małe symbole lub stempelki, dzieci
mogą także same rysować symbole na mapie) i kredki.
Porozmawiajcie o pogodzie i o klimacie. Pogoda to to, co widać za oknem, może padać deszcz
i być zimno, może padać śnieg i być słonecznie, a może być upał. Klimat w uproszczeniu to
typowa dla danego miejsca o danej porze roku pogoda (taka, jakiej możemy się spodziewać,
|
|
|
|
|
|
Witamy na stronie tematycznej Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" poświęconej edukacji globalnej.
Ostatnio realizowaliśmy projekt:
"Źródła skutecznej edukacji globalnej" to nasz kolejny projekt, którego celem
było upowszechnianie i podnoszenie jakości EG na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. I-III SP). Jest kontynuacją wcześniejszych działań stowarzyszenia poświęconych propagowaniu treści EG wśród najmłodszych.
W ramach projektu: przeprowadzimy badanie ankietowe dot. postaw nauczycieli wobec EG, analizę aktualnych podręczników dla klas I-III pod kątem zawartości treści EG, zorganizujemy roczną Szkołę Trenerów Edukacji Globalnej dla Najmłodszych, cykl kaskadowych szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z mniejszych miejscowości (w roku szkol. 2019/2020), zorganizujemy ogólnopolską konferencję poświęconą EG w nauczaniu wczesnoszkolnym w 2020 r. Ponadto przygotujemy i wydamy 18 pakietów edukacyjnych na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz pięć bajek kamishibai uznanych polskich autorów literatury dziecięcej nt. bioróżnorodności, uchodźstwa, dostępu do wody, dostępu do edukacji oraz dostępu do żywności.
Czas realizacji: sierpień 2018 – kwiecień 2020 r.
|
|
Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
ul. Zielona 27, 90-602 Łódź
tel. 42 632 81 18, kom. 507 575 535
e-mail: office@zrodla.org
www.zrodla.org
|
Projekt "Źródła skutecznej edukacji globalnej" jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w latach 2018-2020.
|
Bezpłatny program do rozliczenia podatku za rok 2023
jest już dostępny do pobrania ze strony
opp.zrodla.org
Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
|
|
|
|
|